Studeren met je hoofd in de wolken: dit luxueuze penthouse is tijdelijk blokparadijs

Het penthouse van de Lichttoren aan de rand van Park Spoor Noord vormt tijdens deze examenperiode het gemeenschappelijke bureau van acht blokkende studenten. Of hoe je kunt studeren met je hoofd (bijna) in de wolken.

Een vergezicht om u tegen te zeggen, een ruimte om in verloren te lopen en een luxe om koningen in te ontvangen. De jongens en meisjes die hun examens voorbereiden in de Lichttoren aan de rand van Park Spoor Noord, hebben al op slechtere plaatsen gestudeerd. “Thuis bij mijn ouders in Aartselaar bijvoorbeeld. Daar zitten we volop in de verbouwingen. Bovendien lopen er drie drukke honden rond. Vooral de oude Zenko en Anke hangen het uit. Probeer dan maar eens geconcentreerd te blijven.”

Lander Smets, 21 jaar en student Elektromechanica aan de AP Hogeschool, is een van de acht gelukkigen die mag blokken op de bovenste verdieping van het 80 meter hoge appartementsgebouw. Zeker weten dat de drie drukke honden en zeven zeurende drilboren een reden vormden voor vastgoedontwikkelaar Immpact om hem in het penthouse toe te laten. De 190 m² grote ruimte staat immer toch nog te koop. Voor een stevige 1.180.000 euro, mocht u kandidaat zijn. En studenten brengen sowieso wat leven in de leegstaande vertrekken. Dus mogen ze dagelijks van 9u tot 22u er gratis de boeken openslaan. Liefst tweehonderd kandidaten stuurden een mailtje. Alleen de meest serieuze profielen werden weerhouden. Het moet daar op 80 meter hoogte ook geen bacchanaal worden. “Ik denk dat ze mij hebben gekozen omdat ik wist dat Bob van Reeth de architect was van het gebouw.” Imani Ramioulle, studente - hoe kan het anders - Architectuur aan de UAntwerpen, staat scherp. Het 19-jarige meisje

uit Brasschaat is in de woonkamer bezig aan een turf Levensbeschouwing en Publieke Ruimte. “Een algemene cursus over hoe de samenleving omgaat met de verschillende godsdiensten”, verduidelijkt ze.

Imani heeft haar examen pas op 30 januari, maar toch zit ze hier twee dagen per week van 11.30u tot 17u. “Thuis kan ik niet studeren. Dan zit ik toch maar in bad. Al moet ik toegeven dat ook dit vergezicht voor nogal veel afleiding zorgt. Maar ik heb me al met mijn rug naar de ramen gezet. Dan kan ik niet de hele dag naar buiten kijken.”

Winderigheid

Victor Honee is 24 en even hard onder de indruk van het zicht op Antwerpen, maar hij slaagt er wel in om zijn hoofd bij de boeken te houden. “Ik volg dan ook Seksuologie”, grijnst de Nederlander uit Nijmegen. Op dit moment bereid hij het examen Psychopathologie voor. “Dat gaat over seksuele aantrekkingskracht tot iets dat sociaal niet geaccepteerd is. Wist je dat eproctofilie betekent dat je opgewonden geraakt van de winderigheid van andere mensen? De vraag is natuurlijk of dat probleemgedrag is of niet.”

Victor volgt deze pikante materie aan de KU Leuven en komt dus speciaal van de Stella-stad naar Antwerpen. “Ik heb mijn kot in de Justus Lipsiusstraat, een erg drukke straat vlak bij het station. Hier is het rustiger. Bovendien hou ik van het sociaal contact.”

Victor trekt een drietal dagen per week naar de twintigste etage van de Lichttoren. Om 10.30u komt hij aan. “Dan mis je wel de opkomst van de zon”, zegt Lander. “Die is er dagelijks rond 9.30u en prachtig om te zien. Ik zorg elke ochtend dat ik op tijd ben om te kunnen kijken.”

Imani kent zichzelf en weet als geen ander dat ook die zonsopgang alleen maar voor afleiding zorgt. “Ik heb echt niet veel nodig. Zeker niet als het vak me niet boeit. Enkele dagen geleden had ik Statica. Voor de derde keer al. Schrijf maar op dat Renaat, mijn leerkracht, het wat interessanter mag maken.”

De acht studenten mogen nog tot 31 januari komen studeren in de Lichttoren. En dan bedoelen we ook écht studeren. Want een negende student/waakhond en enkele strategisch gepositioneerde camera's zorgen ervoor dat de boeken niet verdwijnen voor bakken bier.

BRON: gva.be, 18 januari 2019

Philippe Janssens