Turnhout maakt zich op voor bouw van één van de meest duurzame woonwijken in de regio

Woonproject Heizijde komt ook tegemoet aan snelle bevolkingsgroei in de stad

• Vandaag worden de plannen voor Heizijde gelanceerd: een ambitieus woonproject waar bijna vijfhonderd wooneenheden zullen komen. En die zijn nodig, want het aantal inwoners in Turnhout groeit sneller dan verwacht.

• Maar minstens even opvallend: het moet vooral ook één van de meest groene woonbuurten in Turnhout worden, aan de rand van de stad. Een warmtekrachtcentrale en een warmtenet, verbonden aan het nieuw geplande ziekenhuis, zullen de woningen voorzien van hernieuwbare energie. Nooit eerder zette een Turnhoutse woonwijk zo in op duurzaam wonen.

• De werken zijn in augustus gestart. Over enkele jaren is de Turnhoutse wijk, tussen de Fonteinstraat en de Veldekensweg, een feit.

Sinds begin dit jaar is de bevolking van de stad Turnhout voor het eerst boven de 45.000 inwoners gestegen. Opmerkelijk, want volgens de statistieken van de Vlaamse Overheid zou de stad die mijlpaal pas in 2024 bereiken. De bevolkingsgroei in de Kempense stad stijgt dus sneller dan verwacht. Volgens diezelfde statistieken zou de Turnhoutse bevolking nog eens met bijna vijf procent groeien tegen 2028.

Het woningaanbod van de stad is momenteel niet voorbereid op die bevolkingstoename. Vandaag lanceert de Antwerpse vastgoedontwikkelaar Vooruitzicht alvast de plannen voor een nieuwe woonbuurt met 494 wooneenheden. 326 daarvan zijn appartementen en penthouses, 82 worden eengezinswoningen en ten slotte komen er ook 86 sociale woningen. De bouw van de nieuwe woonwijk is zopas gestart. De architectenbureaus die de woningen zullen uittekenen, zijn TRiAS - een Turnhoutse speler die zowel de regio als de Heizijde bijzonder goed kent - en AWG.

“We merken dat Turnhout almaar meer aan populariteit wint als leef- en woonomgeving. Heizijde past daarom perfect in dit groeiverhaal. Het wordt een nieuwe woonbuurt net binnen de stadsring en op wandel- en fietsafstand van het centrum van Turnhout. Het is één van de grote woonprojecten van de stad, maar vooral de ambitie valt op: het wordt een plek waar gezinnen met kinderen het leven in een stad kunnen combineren met een rustige, groene omgeving. Met TRiAS en AWG tekenen we nu een ontwerp uit dat perfect bij Heizijde past en focust op leefbaarheid.”

Colin Sewalt, commercieel directeur Vooruitzicht

Warmtekrachtcentrale

Duurzaamheid staat voorop in dit ambitieuze woonproject: zo wordt de groenzone die Heizijde kenmerkt ruimschoots behouden. De wijk zal vlakbij het nieuwe ziekenhuis van Turnhout liggen dat in 2027 opent. En ook dat ziekenhuis zal gekenmerkt worden door z’n duurzaam karakter. Op het dak komen zonnepanelen die de bewoners van Heizijde op termijn zullen kunnen huren.

Daarnaast voorziet HITA - een bedrijf dat zich toespitst op diepe geothermie - de komende jaren in de bouw van drie tot vier geothermiecentrales in Turnhout, zeg maar dé nieuwe manier van verwarmen zonder aardgas of stookolie. De eerste centrale komt op Heizijde en zal verbonden zijn aan het nieuwe ziekenhuis. Een gloednieuwe warmtekrachtcentrale en een warmtenet zullen de woningen dus voorzien van hernieuwbare energie. In het voorjaar startte HITA alvast met de eerste seismische metingen, begin juli zijn deze gegevens geanalyseerd.

Heizijde behoudt het evenwicht tussen nieuwe woningen bouwen en tegelijk voldoende groen voorzien. Nooit eerder zette een woonwijk zo in op hernieuwbare energie en duurzaam wonen in Turnhout. En dat komt ook terug in de architectuur. Zo zal het door de architectuur mogelijk zijn om levenslang te wonen in Heizijde.

“Met enkele minimale inspanningen - vooral in de appartementen - zullen de bewoners hun hele leven lang op de Heizijde kunnen wonen. Met dit klimaatbestendig woonproject willen we Turnhout nog meer op de kaart als duurzame en groene centrumstad in Vlaanderen. Daarom hebben we veel rekening gehouden met duurzaam bouwen, op verschillende vlakken. Het resultaat is een fris ontwerp dat volledig in de omgeving opgaat."

Nathalie Nieuwinckel, manager Acquisitie en Ontwikkeling Vooruitzicht

Buurtparticipatie

Opvallend: de huidige en toekomstige buurtbewoners zullen actief betrokken worden bij het woonproject. Zo komt er een stadslandbouwinitiatief met een gezamenlijke pluktuin, een stadsboerderij en een feestzaal die kan afgehuurd worden door de buurt. En binnenkort mag ook de jonge garde hun zegje doen, want er wordt een wedstrijd uitgeschreven om de nieuwe speeltuin te ontwerpen.

“We vinden het belangrijk dat zowel de huidige als de toekomstige buurtbewoners, jong en oud, zich betrokken voelen bij Heizijde. Alleen zo wordt Heizijde een aangename en echt duurzame woonwijk. Met Heizijde bouwen we nu een duurzame woonwijk die Turnhout nog meer als aangename woon- en leefstad positioneert.”

Colin Sewalt, commercieel directeur Vooruitzicht

De eerste bouwwerken start normaal gezien dit najaar, net zoals de verkoop, en zou gefinaliseerd moeten zijn over enkele jaren. Meer info op de website van Heizijde

Colin Sewalt

Vooruitzicht