Van vocht onder een nieuwe verflaag tot versleten leidingen: zo ontdek je de 5 meest voorkomende verborgen gebreken bij de aankoop van een woning

Vanavond zien we in ‘Blind Gekocht’ op VIER hoe het meest kritische koppel, Anton & Roxane, zal reageren op hun nieuwe woning, die stevig gerenoveerd werd. Zij gaven de zoektocht naar hun woning en de renovatiewerken volledig uit handen, maar wat als je zelf op zoek gaat naar je droomwoning? Voor welke addertjes onder het gras moet je opletten als kandidaat-koper? Hendrik Tanghe van Vinta, de eerste aankoopmakelaar van Vlaanderen, verklapt de vijf meest voorkomende verborgen gebreken bij de aankoop van een woning, en hoe je ze kan ontdekken.

Verflaag om vochtprobleem te verbergen

Snel de gevel schilderen, het kan een woning gemakkelijk als nieuw doen lijken. “Maar dat laagje verf kan ook veel verbergen. Als de voegen bijvoorbeeld niet grondig worden aangepakt, kan er na verloop van tijd vocht in sijpelen, met alle problemen vandien. En ook binnenin de woning kan je opstijgend vocht met een verflaag onzichtbaar maken. Bij muren die duidelijk nog maar net opnieuw geverfd zijn, kan je best even navragen waarom ze dat gedaan hebben. Want als je zo’n verborgen vochtprobleem achteraf moet oplossen, kan je al gauw meer dan 5.000 euro betalen”, adviseert aankoopmakelaar Hendrik Tanghe.

Opgepast met ‘vernieuwde elektriciteit’

“Bij Vinta horen we eigenaars vaak zeggen dat ze hun elektriciteit pas vernieuwd hebben, maar de vraag is ‘hoe?’. Zo kan het zijn dat de ‘nieuwe’ elektriciteitskast maar gebrekkig in elkaar steekt met elektriciteitsdraden die bloot liggen, wat natuurlijk nefast is voor de brandveiligheid van het huis. Vraag daarom altijd naar de keuring van de elektrische installatie voor je iets ondertekent, en let er vooral op van wanneer die keuring dateert. Wij zien bij onze huisbezoeken namelijk heel vaak keuringsattesten van meer dan 15 jaar geleden. Volgens de letter van de wet zijn die nog in orde, want zo’n attest is 25 jaar geldig, maar in die periode kan er veel aan de installatie ‘geprutst’ zijn. En om dat te laten rechttrekken ga je al gemakkelijk meer dan 1.000€ kosten hebben”, voegt Tanghe toe.

Kelder en zolder in slechte staat

“Het is gemakkelijk om erover te kijken omdat het geen echte leefruimtes zijn, maar de zolder en kelder behoren tot de basis van een woning”, benadrukt de West-Vlaamse aankoopmakelaar. “Veel kopers kijken enkel snel even of die ruimtes er esthetisch nog goed uit zien, maar stellen zich geen vragen bij de technische, structurele kant. Is de dakconstructie van hout? In welke staat zijn de steunbalken? Een niet of slecht geïsoleerd dak drijft je energiefactuur bovendien serieus de hoogte in. En een vochtige kelder leidt op termijn onvermijdelijk tot grotere problemen zoals schimmel op de muur of een muffe geur in huis. Het plafond van de kelder kan zelfs beginnen afbrokkelen. Kijk dus verder dan je neus lang is.”

Oude en versleten leidingen

Soms ziet de binnenkant van een woning er mooi gerenoveerd uit, maar zijn de sanitaire leidingen daarentegen niet vervangen of slecht onderhouden. De expert waarschuwt: “Vergeet niet dat Vlaanderen nog steeds vol gebouwd staat met woningen van de jaren ’60, ’70 en ’80. Die oude woningen beschikken vaak over metalen leidingen waar zich makkelijk vuil aan vasthecht. De sanitaire leidingen kunnen ook een oorzaak zijn van kalk of gruis in het water. Het vervangen van de leidingen is een prijzige operatie, en het is al helemaal pijnlijk wanneer je een parketvloer of mooie tegels moet uitbreken om eraan te kunnen. Wees hiervoor dus extra op je hoede bij een oude woning.”

Onafgewerkte ramen, deuren en dak

“Als ramen en deuren maar halfslachtig zijn opgelapt of als de voegen in nieuwe deuren en vensters niet goed zijn afgewerkt, kan dit leiden tot veel warmteverlies. Hetzelfde geldt voor de isolatie van een dak, dat moet perfect tot in het detail afgewerkt zijn. Laat je daarom zeker niet misleiden door verkopers die beweren “alles” te hebben gerenoveerd. Renoveren en renoveren is twee. Ik zie dagelijks huizen waarbij de renovatiewerken slordig of ronduit slecht uitgevoerd zijn. Als je al die zaken daarna opnieuw moet laten doen, lopen de kosten héél snel op, tot wel 40.000 euro. Neem dus altijd een expert mee wanneer je een gerenoveerd huis bezoekt”, besluit Hendrik Tanghe van Vinta.

Hendrik Tanghe

Managing partner, Vinta