Vergunning sloop Leuvense Verpleegsterschool goedgekeurd

Resiterra start met voorbereidende sloopwerken én herontwikkeling Hertogensite

De kogel is door de kerk: de vergunning voor het nieuwe project dat komt ter hoogte van de Verpleegsterschool is goedgekeurd. Projectontwikkelaar Resiterra is zopas met de voorbereidende werken gestart en is verheugd dat de herontwikkeling van de Leuvense stadskanker een nieuwe fase kan ingaan.

De Leuvense Verpleegsterschool speelde ooit een rol in de geschiedenis van de ziekenhuissite. Als zorg- en onderwijsfunctie bediende het in de 20e eeuw zowat alle hospitalen in de buurt en voorzag het in veel opleidingsmogelijkheden.

Het gebouw maakt nu plaats om een doorgang te creëren naar de Hertogensite - één van de grootste binnenstedelijke ontwikkelingen van Leuven. Bij de opmaak van het RUP en het masterplan voor de ontwikkeling van de voormalige ziekenhuissite is er voor gekozen om de Kapucijnenvoer op deze plek te verbreden om een betere doorstroming van het openbaar vervoer te garanderen, en de site meer openheid te geven richting het Sint-Jacobsplein.

Na een eerdere beroepsprocedure heeft Resiterra dan nu de definitieve vergunning gekregen. Die is juridisch gezien meteen uitvoerbaar. De projectontwikkelaar is daarom zopas gestart met de voorbereidende werken.

“We zijn erg tevreden dat de vergunning in orde is en dat we kunnen doorgaan met de herontwikkeling. Dit is een belangrijk moment voor de stad Leuven. Maar we zijn ons tegelijk ook bewust van de emotionele connotatie bij sommige inwoners. Daarom wil ik benadrukken dat we voor de sloop van de voormalige school niet over één nacht ijs zijn gegaan. We hebben tal van onderzoeken uitgevoerd om te zien of het niet mogelijk was om het oude gebouw te integreren in de nieuwe Leuvense stadswijk. Maar hoe je het ook draait of keert, een totale afbraak van de oude school was de best mogelijke oplossing.”

Erik Van Hoof, CEO Resiterra

Resiterra bevestigt daarnaast dat er juridische stappen zijn ondernomen tegen dhr. Kenis en het Leuvens Historisch Genootschap.

"We benadrukken dat we als projectontwikkelaar alle begrip hebben voor ieders recht om bij gegronde redenen beroep aan te tekenen tegen bouwprojecten en willen zoveel mogelijk rekening houden met die bezwaren. Wanneer van deze procedures echter misbruik gemaakt wordt om persoonlijke voorkeuren door te drukken, moeten wij een duidelijke lijn trekken. Want als men op die manier de herontwikkeling van een stadskanker belemmert, verhindert men ook de stadsvernieuwing van Leuven. Meer informatie of verdere commentaar geven we voorlopig niet in het kader van de lopende procedure."

Erik Van Hoof, CEO Resiterra

In totaal worden er niet alleen 540 nieuwe woningen en appartementen voorzien, op de Hertogensite komt straks ook de eerste Welzijnstoren van Vlaanderen en een gloednieuwe podiumkunstenzaal. De Welzijnstoren wordt een zorg- en welzijnsplatform met bijzondere aandacht voor chronische zorg, vooral bij ouderen. Daarnaast wil men er voornamelijk inzetten op innovatie in het zorglandschap. Ook een groot stuk van de Dijle op de site wordt opengelegd en zal aansluiten op het nieuwe park.

“Als we onze steden écht futureproof en duurzamer willen maken, dan moeten we nu eenmaal sommige oude gebouwen durven vervangen door nieuwbouw, mét de historische waarde ervan in ons achterhoofd.”

Erik Van Hoof

CEO, Resiterra