Vlaams bouwbedrijf houdt grootste deel van werknemers aan de slag en zo goed als alle werven open

Snelstgroeiende bedrijf van provincie Antwerpen roept bouwsector op om door te werken

Bij bouwbedrijf DCA uit Beerse blijft momenteel het grootste deel van de werknemers aan de slag en houden ze zo goed als alle werven open. En opmerkelijk: zij roepen nu ook alle collega’s in de bouwsector op om verder te blijven werken. Uiteraard, rekening houdend met de opgelegde maatregelen om ieders veiligheid te garanderen. “Het is nu meer dan ooit belangrijk om maatschappelijk verantwoord te ondernemen”, klinkt het bij het snelstgroeiende bedrijf van de provincie Antwerpen.

Het coronavirus heeft een enorme impact op de economie. Naar schatting één miljoen Belgen zijn teruggevallen op tijdelijke werkloosheid. Uit een bevraging die Bouwunie eerder voerde, blijkt dat nog maar 4 op 10 bouwbedrijven aan de slag zijn. De meerderheid van hen zelfs maar op halve kracht of minder.

En dat is een probleem voor de duizenden woningen en bouwprojecten die daardoor op de lange baan worden geschoven. Minister-president Jan Jambon haalde vorige week aan dat er te gemakkelijk naar technische werkloosheid en ziekteverlof wordt gegrepen. Die boodschap neemt het Kempense bouwbedrijf DCA - dat 345 arbeiders en 173 bedienden tewerkstelt - alvast ter harte.

“Om de economische impact van deze crisis te beperken, kiezen wij er heel bewust voor om onze werkzaamheden enkel stil te leggen als we de veiligheid van onze medewerkers niet kunnen garanderen. Die komt uiteraard op de eerste plaats. Daarnaast willen we echter zo lang mogelijk operationeel blijven om de continuïteit te garanderen. Noodzakelijkerwijs moeten ook binnen ons bedrijf bepaalde maatregelen getroffen worden. Maar vandaag zijn nog steeds het grootste deel van onze werknemers aan de slag en zijn bijna alle werven nog open. Ik denk dat het nu meer dan ooit tijd is om maatschappelijk verantwoord ondernemen in de letterlijke betekenis uit te voeren.”

Michiel Schellekens,  Algemeen Directeur DCA

Het Kempense DCA roept de collega-bouwbedrijven dan ook op hetzelfde te doen: doe enkel beroep op de tijdelijke werkloosheid als het een kwestie van gezondheid of veiligheid is. Dit alles met het oog op een economie die zich op die manier zo snel mogelijk kan herstellen.

Veiligheid

Bij het bouwbedrijf zijn ze overigens gedurende het hele jaar gewoon om de veiligheid van de medewerkers voorop te stellen. In deze tijden, waar het COVID-19 virus ons allen parten speelt, wordt dit net iets extremer doorgevoerd. Zo wordt uiteraard rekening gehouden met de adviezen van de overheid, zoals de social distancing. Maar daarnaast heeft het bedrijf ook een communicatietool die voor elke medewerker toegankelijk is via de smartphone, waarmee iedereen op regelmatige basis updates krijgt over de genomen maatregelen. De preventiedienst stuurt ook elke dag een Q&A en tips rond over werken op een werf in de huidige omstandigheden. Ten slotte investeerden ze de afgelopen weken sterk in bijkomend personeelsvervoer, bijkomende ‘schaftketen’ - om extra lunchruimte te creëren, extra wasgelegenheid en sanitaire voorzieningen.

“Op de werven is het perfect mogelijk om de nodige afstand te behouden en toch samen verder te werken, mits de nodige maatregelen en discipline. We ontsmetten namelijk dagelijks onze bestelwagens, rijden apart naar de werven en delen onze lunchruimte anders in. Het vraagt extra aandacht om het werk wat anders te organiseren, maar met de medewerking van de collega’s lukt dat. Voor ons is er dus geen reden om niet te werken, meer nog: ik ben samen met mijn collega’s zeer dankbaar dat we aan de slag kunnen blijven.”

Willy Van Steen, Ploegbaas bij DCA

Levering bouwmaterialen

Maar ondanks het openhouden van de werven, bestaat de kans dat de levering van de nodige bouwmaterialen binnenkort in het gedrang komt. Al blijven de binnenvaart en waterwegen wel operationeel voor goederentransport.

“Dat goederentransport via water zo goed mogelijk wordt ingezet in deze tijden, is positief. Het is sowieso ook een efficiënte en duurzame manier van transport. Daar proberen we bij DCA de laatste jaren steeds meer op in te zetten: duurzamer transport. Zo hebben wij voor een project in Antwerpen de afvoer van aarde - goed voor 65.000 m³ - ook via schepen laten verlopen.”

Michiel Schellekens,  Algemeen Directeur DCA

Daarnaast ondervinden sommige bouwbedrijven ook problemen met buitenlandse onderaannemers, waarvan het personeel vandaag niet meer in België geraakt. Een probleem waar DCA weliswaar nauwelijks de impact van voelt: hun personeel bestaat voor het merendeel uit eigen arbeiders.

Isabelle Huybrechts

Hoofd Communicatie en Marketing DCA, DCA