WATT MATTERS haalt 835.000 euro op voor energiebesparing in gebouwen

Energie centrale bekommernis van de burgers

In de nasleep van de laatste klimaatdemonstratie hebben de burgers in en rond Brussel opnieuw bewezen dat zij zeer bekommerd zijn om het milieu en het energieverbruik. WATT MATTERS, dat de energietransitie in Brussel wil versnellen, heeft onlangs in een recordtijd een van de belangrijkste publieke fondsenwervingscampagnes in België afgerond: 25 uur in plaats van de oorspronkelijk geplande 30 dagen. Maar liefst 9 euro per seconde werd door de burgers geïnvesteerd, wat eens te meer hun enthousiasme voor duurzame, rendabele en lokale projecten bewijst.

Climate matters : Watt matters !

"Energieverbruik, onder andere dat van de bouwsector, is de belangrijkste bijdrage aan de klimaatverandering. Onze missie is om aan te dringen op de uitvoering van ambitieuze projecten om de energie-impact van gebouwen te verminderen. Tegenwoordig zijn onze projecten vooral gericht op verwarmingssystemen en hernieuwbare fotovoltaïsche productie, maar we bieden ook een aanbod dat de isolatie van gebouwen integreert." - Fanny Hellebaut, co-manager van WATT MATTERS

WATT MATTERS, opgericht in oktober 2015, is een ingenieurs- en ontwerpbureau dat energierenovatieprojecten financiert en exploiteert voor appartementsgebouwen van minstens 25 appartementen of openbare gebouwen in Brussel. De onderneming biedt een all-in oplossing aangepast aan het profiel van elk van haar klanten, elk mede-eigendom, een technische oplossing, maar ook een financieringsoplossing (investering door derden, co-investering, lening). Aan het hoofd van het bedrijf, twee managers: Ismaël DAOUD en Fanny HELLEBAUT en een bekende aandeelhouder, Bruno Vanderschueren, mede-oprichter van Lampiris.

Voor deze fondsenwerving, waarvan de voorwaarden zeer aantrekkelijk waren (burgers die tussen 1.000 en 20.000 euro hebben geleend aan WATT MATTERS voor 8 jaar konden profiteren van een vaste rentevoet van 5% per jaar), deed WATT MATTERS een beroep op ECCO NOVA, een bekend Belgisch crowdlending platform op het gebied van energie en duurzaam vastgoed.

"WATT MATTERS is bijzonder blij met de professionele en zorgvuldige bijdrage van ECCO NOVA aan de groei van haar onderneming. Het verheugt ons dat het platform voor het verstrekken van leningen ons rechtstreeks in contact heeft kunnen brengen met de burgers die tegen gunstige voorwaarden een lening aangaan." - Fanny Hellebaut

"Het is al opmerkelijk dat burgers zich op straat mobiliseren, maar het gaat verder: ze zetten hun spaargeld in om de energietransitie te versnellen. Deze operatie bevestigt de trend." - Pierre-Yves Pirlot, mede-oprichter van ECCO NOVA

"We hebben nog andere projecten ter waarde van 1,3 miljoen euro aan investeringen die de komende weken het onderwerp zullen zijn van een nieuwe fondsenwervingscampagne met ECCO NOVA. Wij hopen dat de voorgestelde aanbiedingen, die ongeveer 5 miljoen euro aan investeringen vertegenwoordigen, aan ons zullen worden toegekend om de financiële betrokkenheid van de burgers via ECCO NOVA voort te zetten." - Ismaël Daoud

"Dankzij de samenwerking tussen WATT MATTERS en ECCO NOVA hebben burgers de mogelijkheid om aantrekkelijke investeringen te doen die zowel een aantrekkelijk rendement als het in gebruik nemen van fondsen in duurzame projecten combineren.  De deelname van het publiek is ook een uitstekende commerciële katalysator om nieuwe projecten te identificeren." - Bruno Vanderschueren

De energietoekomst van morgen zal worden gerealiseerd door gedecentraliseerde elektriciteitsproductie in gebouwen en de implementatie van micronetten voor distributie.  Hernieuwbare energie is nu een economische realiteit en de uitvoering ervan zal ons in staat stellen onze energiefactuur op lange termijn te verlagen.

Over ons:

Watt Matters is een ontwerpbureau dat ook energietransitieprojecten binnen gebouwen financiert en uitvoert. Watt Matters, opgericht in 2015, heeft een twintigtal projecten uitgevoerd, met een totale investering van 5,5 miljoen euro, die de uitstoot van 1000 ton CO2 per jaar vermijden.

Ecco Nova is een online crowdlending platform dat in 2016 werd opgericht en geaccrediteerd is door de FSMA, de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten. Burgers investeren in duurzame en rendabele projecten in de vorm van leningen en ontvangen een rente tot 6% bruto per jaar.

Pierre-Yves PIRLOT

Mede-oprichter, ECCO NOVA