Absolute top uit retailwereld trekt op onderzoek uit in "ideale winkelstad" Roeselare

Van handsfree shopping tot kinderopvang voor shoppende ouders, Roeselare krijgt internationale aandacht omwille van vernieuwende winkelconcepten

De absolute top uit het retailwereldje is speciaal van Groot-Brittannië naar Roeselare afgezakt. De Britse delegatie trekt vandaag en morgen op expeditie doorheen de West-Vlaamse centrumstad, en dat doen ze écht niet zomaar. Ze zien Roeselare als een belangrijk voorbeeld van hoe je als middelgrote stad het handelscentrum kan doen bloeien. De ideeën die de experten in Roeselare opdoen, onder meer over handsfree shopping, zullen straks ook toegepast worden in verschillende Britse steden.

***

Gisterenavond kwam de delegatie aan in Roeselare, vandaag en morgen trekken ze effectief op onderzoek uit in de West-Vlaamse binnenstad. Hun missie: uitzoeken hoe Roeselare erin slaagt zich als winkelstad te profileren en de nodige shoppers weet aan te trekken. Want laat het nu juist de middelgrote centrumsteden zoals Roeselare zijn die meer en meer onder druk komen te staan, bv. omwille van e-commerce. Toch weet de stad overeind te blijven en zelfs te scoren als winkelstad. Zo krijgt Roeselare in topweken ruim honderdduizend bezoekers over de vloer. En alleen al het voorbije jaar kwamen er 28 handelszaken bij in de stad, terwijl in andere steden vaak het tegenovergestelde gebeurt.

Innovatieve ideeën

Dat deze topexperten daarvoor de plas oversteken, is vrijwel uitzonderlijk. Zeker als je weet wie er in de 11-koppige delegatie zit. Het gaat onder meer om retailgoeroe Bill Grimsey (Nottingham Business School), professor Jonathan Reynolds (University of Oxford), Stuard Ward (hoofd van de Toeristische Dienst van Schotland) en Kim Cassidy (Nottingham Trent University). Volgens deze Britse retail-kenners en professoren is Roeselare hét model voor de kleine centrumsteden van Groot-Brittannië, en bij uitbreiding mogelijk ook voor andere Europese steden. Ze hopen dan ook een batterij innovatieve ideeën vanuit Roeselare mee te nemen naar Groot-Brittannië om ze straks daar in de praktijk te kunnen toepassen.

“Roeselare is voor ons één van de beste voorbeelden hoe kleine centrumsteden het shoppen voor de lokale consument en de handelaar aantrekkelijk en succesvol kunnen maken. Soortgelijke steden over heel de wereld kunnen lessen trekken uit de vele ideeën die we hier zien. Roeselare toont dat de lokale handelaars de impact van de financiële crisis, de globalisering, en andere problemen kunnen reduceren, en dat elke stad mensen kan aantrekken als het bestuur het juiste duwtje in de rug geeft.”

Jonathan Reynolds, professor Oxford University

Voorbeeld aan nemen

Een van de belangrijkste redenen waarom de Britse winkelexperten Roeselare als handleiding willen gebruiken voor andere Britse kleine centrumsteden, is het feit dat de West-Vlaamse stad de lokale handel kennis laat maken met allerlei technologieën. Denk maar aan de Citie app, die de stad eind vorig jaar als eerste introduceerde.

“Ik heb nog nooit een stad gezien die de wetenschappelijke aanbevelingen voor de retail zo goed toepast als Roeselare dat doet. Alle steden en gemeenten in het Verenigd Koninkrijk moeten zich klaarmaken voor de 21e eeuw en kunnen hier een voorbeeld aan nemen. Omarm de nieuwe technologie, dat is zeker één van de zaken die we mee naar huis zullen nemen.”

Bill Grimsey, retail-expert Nottingham Business School

Handsfree shopping

Tijdens de expeditie krijgen de Britten de laatste nieuwe shoppingconcepten van Roeselare te zien. Eén van de meest vernieuwende projecten is handsfree shopping, een slimme nieuwigheid waardoor shoppers in Roeselare voortaan niet meer moeten sleuren met winkelzakken. De stad lanceert de app die ervoor zorgt dat je boodschappen van bij de lokale handelaar thuis geleverd worden. Niet door een pakjesdienst maar door eigen inwoners die toevallig dezelfde route nemen en je pakje willen droppen - tegen een kleine vergoeding. Door de app (Bringr van Bpost) te introduceren, heeft Roeselare alvast meteen een primeur voor de hele provincie te pakken.

Daarnaast zorgt de stad vanaf 2017 voor kinderopvang voor de shoppende ouders. Voor de allerkleinsten zullen er tijdens de drukke weekends her en der in de stad private ruimtes voorzien worden waar jonge moeders borstvoeding kunnen geven. Verder komen er ook Shop & Go parkeerplaatsen voor de deur van diverse lokale handelaars, waar snelle gerichte shoppers een half uur gratis kunnen parkeren.

“Dat retailexperten uit het buitenland onze stad als een schoolvoorbeeld beschouwen is een grote eer. Roeselare kan niet concurreren met steden zoals Gent of Antwerpen, omdat we niet dezelfde netwerken, kennis en financiële middelen hebben. Maar op onze manier doen we het blijkbaar wel goed. Dat heeft veel te maken met ons allesomvattend plan, waarmee we over alle beleidsdomeinen heen aan hetzelfde doel werken: ervoor zorgen dat de stad aantrekkelijk is en blijft voor shoppers.”

Kris Declercq, burgemeester van Roeselare

Noot: in bijlage vind je het cv van de Britse delegatie. Laat ons gerust weten indien je een interview met één van hen wenst.

Bringr.pdf

ROESELARE-STUDY-TRIP-2.pdf